Autokoulu Pirkka

”Hyvä automobiilin kuljettaja, muistathan seuraavan: Nainen, jolla on uusi hattu, on sekä sokea että kuuro. Vieläkin tiukemmin sinun pitää varoa juopuneita hevosmiehiä.”

Sellaista oli liikenne viime vuosisadan alkupuolella julkaistujen ajo-oppaiden mukaan.

Autokoulu Pirkka, yksi Suomen vanhimmista autokouluista, on kasvattanut liikenteeseen useita sukupolvia ja monen nykyoppilaan vanhemmat ovat meidän vanhoja asiakkaitamme.

Autokoulu Pirkan vetäjänä on toiminut 1990-luvulta alkaen autonasentajaksikin kouluttautunut liikenneopettaja Harry Lindh. Moottoreita peukaloivan ”Haten” lempilapsi on ollut Fiat Panda – auto, joka on niin ruma, että se on melkein nätti. ”Silloin on hyvä olla, kun saa vähän mustaa kynnen alle.”

Pitkä historiamme näkyy ennenkaikkea opetuksen tasossa. Olemme vuosien varrella jalostaneet opetusmenetelmimme ja ottaneet käyttöön hyväksi havaitut käytännöt. Kokemus on opettanut meille, että esimerkiksi erilaisten opetusmenetelmien käyttö edistää oppimista ja pitää teoriatuntimme mielenkiintoisina.

Olemme ylpeitä siitäkin, että meillä työskentelee autokoulusihteeri Anu. Saat siis aina henkilön kiinni, jos sinulla jotain kysyttävää ja autokoulun opettajat voivat käyttää aikansa nimenomaan opettamiseen, ei paperitöihin.

Tutusta tästä korttiluokkiin ja tervetuloa oppilaaksi!

Otteita Autokoulu Pirkan historiikista

“Autokoulun käyminen 1900-luvun alkupuolella oli enemmänkin muodollisuus, sen sai jos osasi vain ajaa. Ajokortti oli kuitenkin avain parempiin hommiin ja lyömätön etu ansioluettelossa.”

“Liikenne 1950-luvulla Tampereella oli kovin erilaista kuin nykyään. Jalankulkijat sopivat mainiosti sekaan, ja hevosiakin näkyi kaduilla. Kun otettiin käyttöön ryhmittymissääntö vasemmalla käännyttäessä, saatettiin huudella: “Mitäs siinä keskellä katua oikein teette?”

“Ajoturvallisuus 1950-luvulla oli sama asia kuin kohtelias käyttäytyminen.”

“1960-luvulla siirryttiin viisipäiväiseen työviikkoon – moni ajatteli sen merkitsevän, että kannattamattoman päivän tilalle tulee kaksi.”

“1980-luvulla katsastaja ei karvaa halkaissut: hän pisti sen neljäksi. Hinausköyden piti olla kuusi metriä pitkä, ja jos 10 senttiä puuttui, köysi hylättiin.”

“1980-luvulla Autokoulu Pirkassa yksi keskeinen periaate oli se, että oppilas hymyilee autosta noustessaan – oli ajo sujunut miten heikosti tahansa.”

”Hyvä automobiilin kuljettaja, muistathan seuraavan: Nainen, jolla on uusi hattu, on sekä sokea että kuuro. Vieläkin tiukemmin sinun pitää varoa juopuneita hevosmiehiä.”

Sellaista oli liikenne viime vuosisadan alkupuolella julkaistujen ajo-oppaiden mukaan.

Autokoulu Pirkka, yksi Suomen vanhimmista autokouluista, on kasvattanut liikenteeseen useita sukupolvia ja monen nykyoppilaan vanhemmat ovat meidän vanhoja asiakkaitamme.

Autokoulu Pirkan vetäjänä on toiminut 1990-luvulta alkaen autonasentajaksikin kouluttautunut liikenneopettaja Harry Lindh. Moottoreita peukaloivan ”Haten” lempilapsi on ollut Fiat Panda – auto, joka on niin ruma, että se on melkein nätti. ”Silloin on hyvä olla, kun saa vähän mustaa kynnen alle.”

Pitkä historiamme näkyy ennenkaikkea opetuksen tasossa. Olemme vuosien varrella jalostaneet opetusmenetelmimme ja ottaneet käyttöön hyväksi havaitut käytännöt. Kokemus on opettanut meille, että esimerkiksi erilaisten opetusmenetelmien käyttö edistää oppimista ja pitää teoriatuntimme mielenkiintoisina.

Olemme ylpeitä siitäkin, että meillä työskentelee autokoulusihteeri Anu. Saat siis aina henkilön kiinni, jos sinulla jotain kysyttävää ja autokoulun opettajat voivat käyttää aikansa nimenomaan opettamiseen, ei paperitöihin.

Tutusta tästä korttiluokkiin ja tervetuloa oppilaaksi!

Otteita Autokoulu Pirkan historiikista

“Autokoulun käyminen 1900-luvun alkupuolella oli enemmänkin muodollisuus, sen sai jos osasi vain ajaa. Ajokortti oli kuitenkin avain parempiin hommiin ja lyömätön etu ansioluettelossa.”

“Liikenne 1950-luvulla Tampereella oli kovin erilaista kuin nykyään. Jalankulkijat sopivat mainiosti sekaan, ja hevosiakin näkyi kaduilla. Kun otettiin käyttöön ryhmittymissääntö vasemmalla käännyttäessä, saatettiin huudella: “Mitäs siinä keskellä katua oikein teette?”

“Ajoturvallisuus 1950-luvulla oli sama asia kuin kohtelias käyttäytyminen.”

“1960-luvulla siirryttiin viisipäiväiseen työviikkoon – moni ajatteli sen merkitsevän, että kannattamattoman päivän tilalle tulee kaksi.”

“1980-luvulla katsastaja ei karvaa halkaissut: hän pisti sen neljäksi. Hinausköyden piti olla kuusi metriä pitkä, ja jos 10 senttiä puuttui, köysi hylättiin.”

“1980-luvulla Autokoulu Pirkassa yksi keskeinen periaate oli se, että oppilas hymyilee autosta noustessaan – oli ajo sujunut miten heikosti tahansa.”

Valokuvia matkan varrelta

Autokoulu Pirkan henkilökunta

Autokoulu Tampere - Autokoulu Pirkka kuva26

Harry
Lindh

Autokoulu Tampere - Autokoulu Pirkka kuva25

Minna Kaasalainen

Autokoulu Tampere - Autokoulu Pirkka kuva24

Sami
Lindh

Autokoulu Tampere - Autokoulu Pirkka kuva23

Pauliina
Karjalainen

Autokoulu Tampere - Autokoulu Pirkka kuva22

Anu Takalo-
Lindh

Autokoulu Tampere - Autokoulu Pirkka kuva21

Jussi
Patomäki

Autokoulu Tampere - Autokoulu Pirkka kuva5

Turbo

Autokoulu Pirkka

Toimisto avoinna:
Ma-To 10-17, Pe 10-16

Tervetuloa:
Pyynikintori 1
33230 Tampere